vlag van Engeland

London

Logboek Engeland

Dag 1:

Met een korte vlucht is de uitwisselingsweek begonnen. Op ons wachten drie Engelse PA-studenten met een zelfgemaakte welkomsposter. Ze nemen ons mee naar de campus waar ons een welkomst-feestje wacht. We doen een naamspelletje om iedereen te leren kennen. Het Engels gaat soms nog wat stroef, maar na een uurtje zit ik er al weer in. Na de middag gaat iedereen naar zijn/haar gasthuis, wat bij mij wat problemen oplevert. Ik moet bij een buitenlandse student slapen, maar zij woont in een jeugdhostel, dus dit is niet mogelijk. Maar ik kan bij iemand anders op comapus terecht, die ook naar Nederland komt. 's Avonds gaan we naar een schooluniformparty, waar ik me al op had voorbereidt (dacht ik). Maar het is niet de bedoeling om in een echt schooluniform te komen, maar ik een gekke, sleterige versie ervan. Ik leen dus maar wat spullen van mijn 'host' Vicky, die altijd naar dit feest gaat. Op het feest kijk ik mijn ogen uit, ranziger dan dit kan niet! De hele nacht dansen we op foute discoclassics en kan ik genieten van cider, wat ze in Nederland niet hebben. Een goed begin van de week!

Dag 2:

Na een kort nachtje staan we al weer vroeg op, om naar Central London te gaan. We kopen een day-pass, zodat we voor 5 pond, de hele dag met het openbaar vervoer kunnen reizen. Het afspreekpunt is bij London Bridge, dit zorgt voor wat opstartmoeilijkheden, maar uiteindelijk nemen we de metro richting de Theems. We zien de Big Ben en The Eye of London. Omdat het te prijzig is, gaan we hier helaas niet in. Wel pakken we de boot die ons naar Tower Hill brengt. Het is zonnig en warm, dus kunnen we op het bovendek zitten en veel dingen geod bekijken, zoals: het huis van Shakespeare, het nationale theater (het lelijkste gebouw aan de Theems), een oud zeilschip, Tower Bridge, etcetera. We stappen uit bij Tower Hill en lopen wat rond om de prachtige gebouwen hier te bekijken. WE eten lunch in een mooi, maar benauwde pub, waar iedereen ineens aan de warme maaltijd zit. Er wordt uitgebreid gegeten en de serveerster is dan ook verbaasd als we alleen salade met brood nemen. Wat we niet wisten is dat de meeste Engelsen op zondagmiddag dit doen. Na Tower Hill gaan we naar Candem Market. Een trendy, alternatieve buurt, met veel leuke winkels en kraampjes. 's Avonds zien we elkaar bij de pub. De ene helft heeft nog niet genoeg gezien en gaat naar Buckingham Palace. De andere helft, waar ik bij zit, gaat naar Covent Garden en duikt daar de pub in. Na een paar gezellige uurtjes, gaan we met de trein naar huis. Het was een lange, vermoeiende, maar geweldige dag!

Dag 3:

Vandaag is de eerste schooldag. Ik word wakker met een shock, op mijn telefoon is het al kwart over 10 en om half 11 moeten we bij Becky zijn voor de schoolrondleiding. Snel maak ik me klaar voor vertrek, om me vervolgens te realiseren, dat mijn telefoon niet op Engelse tijd staat! In ieder geval ben ik wel op tijd. Tijdens de rondleiding zien ze het park, The Green House, de school en de bibliotheek. Om 12 uur hebben we lunch, waar ik 2 'shockerende' dingen ontdek. In de schoolkantine verkopen ze als lunch alleen verschrikkelijk ongezonde dingen, zoals pizza's, patat, e.d. Daarnaast is er een pub in de kantine die om 12 uur 's middags open gaat, er mag hier dan ook gewoon gerookt worden. Gezonde mensen, die Engelsen!. Na de lunch hebben we college. Deze wordt geopend door een kinderkoor, onder begeleiding van een valse gitaar. Toch moet ik zeggen, dat het geheel erg schattig was. Hierna wordt kort het Engelse schoolsysteem uitgelegd, zo kort dat ik er niet veel van snap. Hierna kiezen we een workshop. Ik kies cultural education, waarbij we met een klein groepje praten over voorbeelden van culturele activiteiten in het basisonderwijs. Veel meer dan dit is het niet en we zijn dan ook veel eerder klaar dan de rest. Al met al een beetje een teleurstellende middag. Maar dit wordt 's avonds helemaal goed gemaakt met een salsales in een salsa restaurant. We eten heerlijk en dansen de hele avond. Rond 12 uur zij we terug op campus om vroeg op bed te gaan voor de volgende dag.

Dag 4:

's Ochtends gingen we naar een Engelse basisschool aan de rand van Londen. Al aan de buitenkant van het gebouw, was de school heel anders dan een Nederlandse school. Het was een hoog Victoriaans gebouw, met allerlei graffiti-tekeningen op de muren van de eerste verdiepingen. Ook het schoolplein is versierd. Overal zijn allerlei 'spellen' op de grond geverfd, zoals: kinkelen, klok, lijnen, rondjes, e.d. In de school moeten we ons eerst inchecken. Vervolgens kregen we koffie in de koffiekamer en een uitleg over het Engelse schoolsysteem van de directeur. Deze keer snapte ik het wel, omdat hij niet zo kort door de bocht was als die leerkracht van gisteren. Ook vertelde de directeur over zijn eigen school. Dit verhaal was erg indrukwekkend, omdat de school in een erg slechte wijk staat. De school probeert, ondanks alle problemen, toch het beste uit de leerlingen te halen en een veilige haven voor ze te zijn. Vervolgens worden we opgedeeld in tweetallen om in een klas te gaan kijken. Ik ga naar een groep waar de leeftijd gemiddeld 5 jaar is. Dit is een soort van groep 3 in Nederland. De kinderen zitten in groepjes en zijn aan het schrijven. Wat opvalt in deze klas is de orde en discipline van de leerlingen. Het klaslokaal is vrolijk versierd en er is zelfs een whiteboard. Voor de ochtendpauze is er assembly. Ik weet niet precies wat het inhoud, maar alle leerlingen komen bij elkaar in de gemeenschapsruimte en er wordt gepraat over een groot knutselwerk dat is gemaakt. In de pauze word ik door een Engelse student verder toegelicht over de school en speel ik met de leerlingen. Na de pauze ga ik met een groepje leerlingen aan de slag. Ze moeten splitsen. Aan het eind mag ik ťťn leerlingen een sticker geven voor het leveren van goed werk. Hier voel ik met ongemakkelijk bij, omdat ik de andere leerlingen niet tekort wil doen. Ook ik krijg een sticker voor mijn goede hulp. Na het schoolbezoek spendeer ik de middag met andere studenten in de stad. We gaan naar Buckingham Palace, Oxford Street en China Town. Om een uur of half 9 ben ik terug op de campus, om gelijk weer te vertrekken voor een karaoke feest in een kroeg. Er is weinig animo voor het zingen en we besluiten maar eens vroeg naar huis te gaan.

Dag 5:

Om 9 uur gaat de wekker, omdat we om 10 uur worden verwacht op de universiteit. Hier krijgen we een college over 'International school linking'. Er wordt een video getoond, waarin ze een voorbeeld laten zien van een Engelse basisschool, die contacten onderhoud met een school uit Ghana. Dit college gaat niet zo snel als de eerste en het is vrij interessant. Daarna worden we verteld over de redenen voor international school linking, de effecten hiervan en hoe dit georganiseerd wordt. Na het college hebben we een afspraak met onze leerkracht, die voor een paar dagen hier is. We spreken nu over international school linking op microniveau, namelijk onze week hier. De middag spendeer ik ontspannen in de flat. Vicky is ziek en ik vind het ook wel eens ontspannend om een middagje niets te doen. 's Avonds gaan we naar de musical 'Blood Brothers'. Vooral het zang is erg mooi en het verhaal heeft iedereen wel aangegrepen.

Dag 6:

's Ochtends zijn we vrij van verplichtingen, dus ga ik met nog wat Nederlanders naar het winkelcentrum in de buurt. Als lunch gaan we met twee Engelsen mee naar een Engelse cafetaria, waar ze de traditionele gerechten serveren. Het is even slikken, maar ik kan natuurlijk niet weggaan, zonder zo'n gerecht te bestellen. 's Middags gaan we naar een andere basisschool, waar ik naar de kleuters ga. Dit is erg druk, aangezien alle kleuters leuke dingen met je willen doen. Na het verven, bouwen, computeren en voorlezen, gaan we al weer weg. De avond besteden we op de campus waar er een feest is georganiseerd voor alle uitwisselingsstudenten.

Dag 7:

Vandaag is alweer de laatste dag. 's Middags is er een grote lunch in de kantine, waarbij iedere Engelse student iets lekkers heeft meegenomen. Als echte Nederlanders, gaan we natuurlijk met een plastic zakje erlangs, om ook wat mee te nemen voor onderweg. De terugreis verloopt even gezellig als de heenreis. Rond middernacht ben ik moe, maar tevreden thuis.

Susanna Zuidema

vlag

Vorige pagina